گواهینامه رانندگی ایران در کدام کشورها معتبر و قابل استفاده است؟

گواهی‌نامه رانندگی

سیستم صدور گواهینامه رانندگی در کشورهای گوناگون شرایط متفاوتی دارد. این تفاوت گاه در مدت زمان مورد نیاز برای اخذ گواهینامه رانندگی خود را نمایان می کند و گاه در شرایط حاکم بر محیط امتحان. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید که مهم ترین تفاوت در مورد اعتبار گواهینامه در ایران و سایر کشورها، مدت زمان برگزاری دوره ها و نیز شرایط آموزش است. او توضیح می دهد: «گواهینامه‌ هایی که در کشور ما صادر می ‌شود را می ‌توان در کوتاه مدت بین ‌المللی و در کشورهای مختلف با آن رانندگی کرد. اما موضوع دیگری که وجود دارد بحث تبدیل دائمی گواهینامه است.»

پشت گواهینامه رانندگی

این کارشناس صنعت خودرو اضافه می کند: «سیستم هر کشوری برای صدور گواهینامه منحصر به فرد است. دوره‌ های آموزشی در اکثر کشورها بسیار طولانی است و متقاضی باید در شرایط متفاوت امتحان دهد. ما در کشور یک امتحان شهر ساده داریم که نهایت موارد آزمون یک پارک دوبل و دور زدن ساده است. امروزه در بسیاری از کشورها تست‌ ها و دوره‌ های شبیه سازی برگزار می شود. ما در کشور آموزش رانندگی در جاده و سرعت یا حتی دوره‌ هایی که به طور شفاهی به افراد آموزش کنترل خودرو درشرایطی مانند مه، لغزندگی ناشی از باران‌ های شدید یا برف بدهد را نداریم و افراد تنها در مواجهه با این شرایط می ‌توانند تجربه کافی به دست بیاورند اما این مواجه شدن‌ ها بسیار خطرناک است.» او در پایان توضیح می دهد: «گواهینامه کشور آلمان در بسیاری از کشورهای دنیا مورد قبول است اما گواهینامه ایران از آن دست گواهینامه‌ هایی است که اعتبار ندارد و شما در سایر کشورها، مشمول گذراندن دوره‌ های آموزشی هستید اما به طور کوتاه مدت و محدود می ‌توانید از آن استفاده کنید.»

منبع مطلب : digiato.com

پی‌نوشت: تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.