کمیسیون اروپا با ارسال نامه‌ای به گوگل خواهان حذف رسانه های روسیه است

کمیسیون اروپا با ارسال نامه‌ای به گوگل، از غول فناوری درخواست کرده تا رسانه‌های دولتی روسیه را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نتایج جستجو حذف کند.

مقامات اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای به گوگل توضیح داده‌اند که دستور رسمی کمیسیون مبنی بر ممنوعیت رسانه‌ای کردن رسانه‌های دولتی روسیه از جمله راشاتودی (RT) و اسپوتنیک همچنین برای موتورهای جستجو و به طور کلی شرکت‌های اینترنتی نیز اعمال می‌شود.

درست چند روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا فرمان ممنوعیت فعالیت رسانه‌های دولتی را صادر کرد. «اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در آن زمان اعلام کرد که این کار «مانع از نشر دروغ برای توجیه جنگ پوتین» می‌شود. پس از آن فیسبوک، توییتر و یوتیوب دسترسی رسانه‌های روسی در سراسر اروپا را محدود کردند.

نقش موتور جستجو گوگل در انتشار محتوا

حالا در این نامه، مقامات اتحادیه اروپا توضیح داده‌اند که موتورهای جستجو نقش عمده‌ای در انتشار محتوا دارند و اگر این رسانه‌ها از آن حذف نشوند، دسترسی عموم کاربران به آن‌ها ساده می‌شود. در بخشی از این نامه آمده است: فعالیت موتورهای جستجو نقش تعیین‌کننده‌ای در انتشار کلی محتوا ایفا می‌کند، زیرا محتوا را بر اساس عبارات مرتبط جستجو، در دسترس تمام کاربران اینترنتی قرار می‌دهد. در نتیجه اگر موتورهای جستجو مانند گوگل راشاتودی و اسپوتنیک را از فهرست خود حذف نکنند، دسترسی کاربران به محتوای آن‌ها را ساده می‌کنند.

از موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که بر اساس مقررات، ارائه‌دهندگان خدمات جستجو اینترنتی باید اطمینان حاصل کنند که هر لینکی به سایت‌های اینترنتی راشاتودی و اسپوتینک و هرگونه محتوای این سایت‌ها، از جمله توضیحات متنی کوتاه، عناصر بصری و لینک‌هایی به وب‌سایت‌های مربوطه در نتایج جستجو به کاربران مستقر در اتحادیه اروپا ظاهر نشوند.»

در نامه همچنین آمده است که این دستور برای «پست‌های افرادی که محتوای راشاتودی و اسپوتنیک را بازنشر می‌کنند» نیز اعمال می‌شود و شبکه‌های اجتماعی باید آن پست‌ها را در صورت انتشار حذف کنند. البته قانون واقعی تحریم‌ها به چنین مواردی اشاره نکرده، بنابراین تفسیر مقامات در این نامه می‌تواند در دادگاه به چالش کشیده می‌شود.

منبع مطلب : digiato.com

پی‌نوشت: تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.